Silmälasit vai televisio?


Tuli jälleen aika uusia silmälasit. En osaa olla ilmankaan. Haluan nähdä hyvin sekä lähelle että kauas.

Muutama viikko sitten harkitsin myös uuden television ostamista – osin samoista syistä kuin silmälasienkin hankita: vanhan putki-tv:n kuva näyttää valjulta nykyisiin teräväpiirtolittuihin verrattuna. Se hankinta jäi kuitenkin vielä harkinnan asteelle.

Silmälasien uusimista en kuitenkaan halunnut enkä voinut lykätä pidemmälle. Ikääntyminen muuttaa silmiä – ja muoti silmälasien muotoilua, joten kai tässä lasien vaihdossa turhamaisuudellakin on pieni osansa.

Taloustutkimuksen mukaan silmälasien käyttäjistä kolme neljästä uusii lasinsa 1-3 vuoden välein.  Kaikkien silmälasien keskihinta oli 2008 noin 360 euroa, mutta monitehojen yli 550 euroa. Suomessa myytiin vuonna 2009 noin 750 000 kehystä, ja optikkoliikeiden liikevaihto oli 308 miljoonaa euroa. (Lähde: Optinen ala Suomessa 2009-2010)

Televisio uusitaan selvästi harvemmin. Taulutelevisioita myytiin vuonna 2009 noin 300 miljoonalla eurolla, eli suunnilleen optikkoliikkeiden liikevaihdon verran. Lcd-televisioiden keskihinta oli vajaa 700 euroa. Televisioita myytiin reilut 400 000 kappaletta. (Lähde: Kotek tilastot 2010)

Ihmetykseni on suuri, kun vertaan näiden kahden tuotteen hinnoittelua: monitehosilmälasit maksavat karkeasti saman verran kuin televisio. Kuvittelisin, että television valmistaminen on teknisesti haastavampaa kuin silmälasien, telkkuun kuluu enemmän raaka-aineita ja niitä rahdataan kaukaa Kauko-Aasian tehtailta. Nyt kun kolmiulotteisuus on tulossa televisioiden vakio-ominaisuudeksi, niiden mukana tulee parit lasitkin. Ei tosin monitehoja, mutta kuitenkin.

Minun on vaikea uskoa, että silmälasien henkilökohtainen mitoitus ja sovittaminen selittää niiden suhteellisen kalleuden televisioon verrattuna. Optikkoalan hintarakenteen ja katteiden täytyy olla merkittävästi erilaiset viihde-elektroniikan kauppaan verrattuna.

Edes eurooppalaisten silmälasiketjujen rantautuminen Suomeen ei ole muuttanut hinnoittelua. Monitehot maksavat suunnilleen saman verran, ostit ne sitten kotimaiselta optikolta tai kansainväliseltä ketjulta, vaikka ehkä saatkin “toiset lasit samalla hinnalla”.

About Olli Laasanen

Eyes and ears open. New and old. Jobs and hobbies. Pictures and music. Entertaining and serious. Change and stability. Nature and urban.
This entry was posted in Yhteiskunta and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s