Presidenttiehdokkaat Twitterissä


Vuoden vaihteen jälkeen tammi-helmikuussa äänestämme maallemme uuden presidentin. Ehdokkaat saavat ja joutuvat kamppailemaan äänestäjien huomiosta ja äänistä monilla eri tavoin. Sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook, Twitter, vaalikoneet ja blogit ovat nykyään monen äänestäjän luontevin lähde tarkistaa ehdokkaiden kantoja ja näkemyksiä.

Kuinka ehdokkaat näkyvät ja käyttäytyvät Twitterissä?

Kahdeksasta virallisesta ehdokkaasta seitsemällä on oma Twitter-tili – ja joillakin on muutama huijaritilikin. (Minäkin tipahdin tähän huijariansaan, kun tein analyysini ensimmäistä versiota. Kiitos erään tarkkaavaisen lukijan, voin nyt korjata tietojani. Timo Soinin kamppanjapäällikkö varmisti, että “Soini ei käytä Twitteriä eikä Facebookia, ei ensimmäisenä, ei toisena eikä kolmantenakaan ehdokkaana”.)

Ohessa kunkin ehdokkaan virallinen Twitter-kuva, käyttäjänimi ja profiilikuvaus, suoraan käyttäjätilistä kopioituna:

  • Paavo Arhimäki

Paavo Arhinmäki @paavoarhinmaki

“Kulttuuri-, urheilu- ja tasa-arvoministeri, Vasemmistoliiton puheenjohtaja, helsinkiläinen kansanedustaja sekä kaupunginvaltuutettu.”

  • Eva Biaudet

Eva Biaudet @EvaBiaudet

“Presidentkandidat för ett modigt Finland / Presidenttiehdokas Suomessa joka uskaltaa/Running for president in Finland”

  • Sari Essayah

Sari Essayah @SariEssayah

 “Sisulla ja sydämellä Suomen puolesta! Äänestä Sari Essayahia presidentinvaaleissa 2012!”

  • Pekka Haavisto:

Pekka Haavisto @Haavisto

“Member of Finnish Parliament, Special Envoy to Horn of Africa and Sudan, Green”

  • Paavo Lipponen:

Paavo Lipponen @Lipponen2012

“Paavo Lipponen presidentiksi 2012. Twitteriä hallinnoi kampanjaorganisaatio.”

  • Sauli Niinistö

Sauli Niinistö @niinisto

[Ei profiilikuvausta]

  • Timo Soini

[Ei käytä Twitteriä]

  • Paavo Väyrynen

Paavo Väyrynen @kokokansanpaavo

[Ei profiilikuvausta]

Mitä profiilikuvaukset kertovat ehdokkaista?

Niinistö ja Väyrynen luottavat tunnettuuteensa niin, etteivät ole laatineet lainkaan profiilikuvausta. Biaudet, Essayah ja Lipponen ovat selkeästi tyrkyllä presidentiksi. Arhinmäellä ja Haavistolla on neutraali, nykytehtäviään kuvaava profiilikuvaus. Heidän Twitter-tilinsä on myös luotu ennen muita, ja oletettavastikin muuhun tarkoitukseen, kuin presidentiksi pyrkimiseen.

Biaudet on tyrkyllä kolmella kielellä, kun taas Haavisto vain englanniksi. Ei kai vain häneltä suomalaisten – suomen- ja ruotsinkielisten – piilotajuista väheksyntää?

Lipponen tunnustaa avoimesti, että hän on ulkoistanut Twitter-tilinsä ylläpidon  kampanjaorganisaatiolleen. Kun vertailen ehdokkaiden marraskuun tviittilukumääriä, Lipponen osoittautuu selvästi aktiivisimmaksi. Tämä ollee selvästikin avustajien, ei Lipposen itsensä ansiota. – Tviittejä seuraamalla voisi arvailla, että jonkun toisenkin ehdokkaan tiliä pyörittää (ainakin osittain) joku muukin kuin ehdokas itse.

Twitter-tilin taustatapetteihin ehdokkaat eivät ole erityisemmin panostaneet. Niistä on hauska kaivaa myös piilomerkityksiä.

Arhinmäki, Biaudet, Essayah ja Niinistö luottavat Twitterin oletusarvon siniseen pilvitaivaseen – puuttuuko omistautuminen ja intohimo, vai onko kyseessä välinpitämätön itsevarmuus? Haavisto on valinnut vihertävän sinisen tähtitaivaan – yöllistä haaveilua? Lipposen tviittausten tausta on hailakan sininen ja sitä koristaa kuivunut puu – vähän kuin galluplukemat? Väyrynen luottaa luontoon ja vuodenaikaan: vaaleanvihreä pohja ja syksyn kuihtuva punainen lehti – kuten kannatus?

Twitterin tehokkuus perustuu suurelta osin käyttäjän aktiivisuuteen.

Ehdokkaat jakaantuvat kolmeen ryhmään, kun verrataan heidän loka-marraskuun tviittausaktiivisuuttaan: Lipponen johtaa, Essayah kannoillaan (hän on tosin aloittanut Twitterin käytön vasta viikko sitten). He ovat kirjoittaneet yli puolitoista tviittiä päivässä. Biaudet ja Haavisto muodostavat keskiryhmän  noin yhdellä tviitillä päivässä. Loput tviittaavat korkeintaan joka toinen päivä.

Biaudet, Haavisto ja Lipponen ovat tehneet marraskuussa kovimman kirin lokakuuhun verrattuna. Seuraan mielenkiinnolla, kuinka innostus jatkuu vielä joulu- ja tammikuussa.

Seuraajien lukumäärä kertoo jotakin Twitter-suosiosta. Tässä kisassa Niinistö on ykkönen ja Haavisto hengittää niskaan. Oletan, että Niinistön suosion selittää gallupinnostus ja Haaviston hänen pitkäaikainen Twitter-käyttönsä. Arhinmäki on kolmantena. Muille en jaa edes pistesijoja.

Twitterissä jokainen käyttäjä voi luoda myös erilaisia listoja muista käyttäjistä. Jokainen presidenttiehdokas on mainittu ainakin muutamalla listalla. Sama kolmen kärki kuin seuraajien määrässä erottuu myös tässä vertailussa, nyt vain Haavisto on kärjessä. Tässä taustalla on varmastikin hänen pitkäaikainen kansainvälinen toimintansa ja yhteistyöverkostonsa.

Mitä merkistystä tällä kaikella on?

Vaikka Twitter ei ole Suomen mittakaavassa ehkä kovin merkittävä kanava lähestyä potentiaalisia äänestäjiä, kuvastaa se minusta kuitenkin sitä, kuinka ajan hermolla ehdokas (tai hänen taustajoukkonsa) on. Aktiivisuus tai passiivisuus Twitterissä kertoo jotakin myös ehdokkaan arvomaailmasta.

About Olli Laasanen

Eyes and ears open. New and old. Jobs and hobbies. Pictures and music. Entertaining and serious. Change and stability. Nature and urban.
This entry was posted in Yhteiskunta and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Presidenttiehdokkaat Twitterissä

  1. Sosiaalinen media nostaa päätään Suomenkin vaalikampanjoinnissa, mutta presidenttiehdokkaat tavoittanevat edelleen suurimman osan kansalaisista parhaiten perinteisen median tavoin eli erilaisilla lehti- ja tv-mainoskampanjoilla, lehtijutuilla ja tv-ohjelmiin osallistumisilla sekä tietenkin live-esiintymisillä turuilla ja toreilla. Ehdokkaiden kannattaa silti mielestäni ehdottomasti ottaa myös sosiaalinen media tosissaan, sillä vaikka esim. viittaamassasi Twitterissäkin ehdokkaiden seuraajien lukumäärät ovat parhaimmillaankin vain muutamia tuhansia, niin seuraajien joukossa on kuitenkin lukuisa määrä median (lehti, tv, radio jne.) edustajia ja toimittajia, jotka vuorostaan poimivat ja nostavat sosiaalisesta mediasta ehdokkaiden ajatuksia “kaikkien” saataville lehtijuttujensa sekä radio- ja tv-ohjelmiensa kautta.

    • Toki. SoMe on vain yksi kanava, joka syöttää sisältöä kahisevaan, kosketeltavaan, fyysiseen ja näkyvään ehdokkaiden esiintymiseen lehdissä, tv:ssä, radiossa, turulla ja toreilla. Kokonaisuus ratkaisee.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s