Samalla vai eri tavalla?


Kuvankaappaus 2013-6-4 kello 10.32.07Luen kirjaa.

Anssi Tuulenmäki, Aalto-yliopiston yli-innovaatioaktivisti (joo’o, se on Anssin virallinen titteli, jota Aallon virkakoneisto ei heti suostunut nielemään) on kirjoittanut teoksen “Lupa toimia eri tavalla“.

Kirjan tehtävä on toimia uusien virikkeiden antajana ja vakiintuneiden, jäykistyneiden toiminta- ja ajattelumallien murtajana Aalto-yliopiston Protomossa, jossa olen mukana kehittämässä uutta liiketoimintaa.

En lue enkä kirjoita vain työpöydän ääressä, kelmeän led-lampun loiseessa, vaan myös pihalla kesän lämmössä, polyrottinkisohvalla rötkötellen. Otin itselleni ‘luvan toimia eri tavalla’ – no eipä tuo kovin radikaalia ollut, mutta jostakin on aloitettava.

Mutta takaisin Anssin kirjaan. Olen poiminut tähän muutamia innostavia lainauksia, ja heijastan niihin omia ajatuksiini, tunteisiini ja suunnitelmiini.

Motivaatio

Verimakkaran teko oli kokemattomalle täynnä oppia ja elämyksiä. Se ei onnistunut ilman selvää agendaa - ja kokeilua.

Verimakkaran teko oli kokemattomalle täynnä oppia ja elämyksiä. Se ei onnistunut ilman selvää agendaa – ja kokeilua. Motivaationa oli tehdä jotakin mukavaa hyvien ystävien kanssa. Ja Martat saivat meistä asiakkaan, joka kertoo palvelusta eteenpäin (juuri nyt).

“Ketkä tässä maailmassa ovat kovimpia oppimaan: lapset ja ihmiset, joilla on agenda. (Agenda on käyttöliittymä elämään. Se muuttaa arkiset asiat uskoksi, toivoksi, rakkaudeksi, innostukseksi ja unelmiksi.)”

Hienosti sanottu. Mikä meitä ajaa oppimaan? Motivaatio tehdä jotakin uutta. Tästä syntyy agenda.

Lapsilla on motivaatio oppia toimimaan kuten isosisarukset ja vanhemmat, vaikka eivät tiedäkään, että heillä on ‘agenda’. Emme me aikuisetkaan tiedä sitä, kun meillä on kova halu tehdä jotakin (uutta).

Uuden tekeminen edellyttää usein uusien asioiden oppimista. Oppi jalostuu joko suoraan henkiseksi pääomaksi tai kokeilemisen ja – usein yhdessä – tekemisen kautta vaikka uusiksi innovaatioiksi. Siksi minäkin olen täällä Protomossa.

Idea ja kokemus

Bloody Mary ei keksintönä ole uusi, mutta Tallinnan Hell Huntissa siitä on osattu tehdä extragavanza! Iso ja näyttävä, ja kaiken kukkuraksi hyvän makuinen!

Bloody Mary ei keksintönä ole uusi, mutta Tallinnan Hell Huntissa siitä on osattu tehdä extragavanza! Iso ja näyttävä, ja kaiken kukkuraksi erinomaisen maistuva! – Ensimmäisestä kerrasta jäi “hyvä maku”, jonka muistaa.

“Alkuidean ei tarvitse olla kovinkaan uniikki, jos toteuttamiseen riittää ideoita ja sinnikkyyttä.”

“Muistaako sinun asiakkaasi ensimmäisen kertansa?”

“Onko tuotteita, jotka ovat “huonoja kopioita” alkuperäisestä? Mitä jos tekisitte “paremman kopion”?”

Maailma on täynnä ideoita, keksittyjä ja keksimistä odottavia. Niitä pursuaa joka puolelta. Vaikka alkuidea onkin jo keksitty, sitä voi aina parantaa.

Minulle tämä tarkoitta himoa tehdä  sellaista, joka voi muuttaa merkittävästi erästä valokuvaamiseen liittyvää palvelukonseptia, eikä vain Suomessa vaan ‘kaikkialla’. – “You have to go above the competition. You have to be better, extraordinary good.” (Christopher Evatt)

Asiakas

Thaimaalainen katukauppias tiesi mitä asiakas saattaa haluta: Angry Bird -kopiopaidan.

Thaimaalainen katukauppias uumoili, mikä asiakastarve saattoi olla: Angry Birds -kopiopaita. Mutta bisnes oli kovaa, koska kaikki kioskit tarjosivat samaa. – Myyjä erottautui olemalla itse mallinukke.

“Omaan ratkaisuun juuttuminen on asiakastarpeen sijaan on helpompaa kuin ajattelemmekaan.”

“Tiedätkö, mitä sinun asiakkaasi elämässä tapahtuu juuri ennen, sinä aikana, tai juuri sen jälkeen kun asiakas käyttää tarjoamaasi?”

“Kuka on asiakas? Kenelle tarjoama on tarkoitettu?”

Liiketoimintaideani on lähtöisin omasta tarpeesta. Keskusteluissa on kuitenkin ilmennyt, että tarvetta sille on muillakin.

Anssi on osannut ohjata minua miettimään ideaani uudesta näkökulmasta.

  • Miten palvelu asettuu siihen ympäristöön ja toiminnan kontekstiin, jossa palvelua käyttäisimme?
  • Kuinka minun kannattaa säätää palvelun sisältöä ja toiminnallisuuksia, jotta se  toimisi mahdollisimman monissa käyttäjäryhmissä?
  • Miten saan houkuteltua mahdollisimman monia asiakkaita (jotka maksavat) ja käyttäjiä (jotka ehkä myös maksavat)?
  • Kuinka saan pidettyä heidät asiakkaina?
  • Kuinka saan heidät kertomaan tästä palvelusta muille?

Kuinka saan tämän kaiken selville?

Kokeilemalla. Kokeilemalla yhdessä palvelun käyttäjien kanssa. Kokeilemalla jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

* * *

“Kukapa olisi vuonna 1990 uskonut, että kaikki maailman kirjat, uudet ja käytetyt, voi ostaa kotoa parilla klikkauksella, hyvin halvalla ja kotiin kuljetettuna? Kuka kuvittelee, että tällainen tarjoama voidaan synnyttää johtoryhmässä suunnittelemalla, ilman jatkuvia käytännön kokeiluja?”

About Olli Laasanen

Eyes and ears open. New and old. Jobs and hobbies. Pictures and music. Entertaining and serious. Change and stability. Nature and urban.
This entry was posted in Yhteiskunta and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Samalla vai eri tavalla?

  1. It’s about a book and how to change ideas when you are in business… or something like that. I’ve tried to find out with the translation tool but one get not the right translation, the result is most of the time verry funny.

    • Margot, I’m extremely glad you tried to understand this blog post – and that you captured the core message! Yes, it is about thinking, seeing and doing – innovating! – in a new way. It’s about realizing a big goal by taking small steps – making trials! – quickly. It’s about “doing different things that the others, or doing the same things differently”, as the author of the book Anssi Tuulenmäki wrote.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s