Hävettää, kaduttaa … joku muka kiinnostunut.


HS:n tuoreen Teeman nro 3/13 aiheena on “Lue ja kirjoita paremmin”. Siinä 99 sanataituria kertoo salaisuutensa ja viisautensa. Yksi heistä on toimittaja Reetta Räty. Hän pohtii minä-kertojan haasteita, kärvisteleekin niiden kanssa.

‘Olen itse kirjoittanut lukemattomia minäkertojan kannattelemia juttuja. Se on tuskaista. Menee kynnet ja itsetunto. Hävettää, kaduttaa, pitää valvoa ja ajatella, miten naurettava on, kun kuvittelee jonkun olevan kiinnostunut.’

Toimittajan medianäkyvyys on suurta ja merkittävästi erilaista kuin kaltaisteni marginaalibloggarien, -kuvaajien ja -kirjoittajien. Näkyvyys lisää paineita itsekriittisyydelle. Esillä olo alistaa ja altistaa kiitosten lisäksi myös tylylle kritiikille. Toimittajien työssä tämä näkyy potenssiin korotettuna.

‘Minä saa raskaimman palautteen. “Sinä olet hirveä ämmä.” Sinä on minä.’

Minä kirjoitan blogissani ja kuvaan blogiini minä-muodossa. Kirjoitukseni ja kuvani eivät ole proosaa vaikka ehkä joskus proosallisia. Ne ovat tapahtumia ja havaintoja ympäriltäni minä-silmin nähtyinä. Tiedän, että lukijoita ja kuvien katsojia, etenkään suomenkielisiä, ei ole monia. Silti tunnistan hetkittäin itsessäni turhautumista, häveliäisyyttä ja oman arvon vähättelyä: Voiko joku tosiaankin olla kiinnostunut minun näkemyksestäni?

Yleisemmin: Nouseeko bloggaamisen rimakauhu, jos seuraajamäärät kasvavat? Nostaako kommenttien määrä itsetuntoa vai pelkokerrointa? Miksi joskus kevyet, ehkä jopa roiskaisten tehdyt bloggaukset osoittautuvat pitkään mietittyjä suositummiksi?

Vielä minä-kirjoittajasta. Reetta päättelee, että minä toimii, kun on kyse omasta aidosta kokemuksesta. Ja:

‘Pahinta, mitä minä voi tehdä: valehdella, kaunistella, dramatisoida […]. Vielä pahempaa on olla tylsä.’

Jokainen blogini on tylsyyden testi.

About Olli Laasanen

Eyes and ears open. New and old. Jobs and hobbies. Pictures and music. Entertaining and serious. Change and stability. Nature and urban.
This entry was posted in Yhteiskunta and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

